Beste sushi å prøve for nybegynnere

Har du aldri smakt sushi før? Har du noen gang ønsket å prøve det, men har ikke vært sikker på hvor du skal begynne eller hva du kan komme til å like? Kanskje du prøvde det og var ikke sikker på om du likte det? Denne veiledningen vil forhåpentligvis hjelpe deg med å gi sushi en sjanse hvis du er en nybegynner. Her finner du noen anbefalinger for deg som er usikker på å spise rå fisk og som ser etter en fin måte å prøve noe nytt. Denne guiden er satt opp som en liste over forslag til å følge eller ha i bakhodet når du bestemmer deg for å prøve sushi.

Tilberedte sushiruller i spreke farger med wasabi.

Prøv tilberedte varer først.

Inntil du er komfortabel med rå sjømat, kan det hende du heller vil prøve de tilberedte produktene først. Ikke all sushi er rå, noe som kan komme som en overraskelse for noen. Ål (unagi og anago) serveres alltid tilberedt, og vanligvis med en søt og salt saus. California-ruller har også avokado, agurk og kokt surimi (samme kjøtt som crabsticks). Du kan også prøve grillet blekksprut (ika eller tako). Reker (ebi) er bra å begynne med, fordi med mindre du bestiller ‘søte reker’ (ama ebi) så er de alltid tilberedt. Musling blir ofte tilberedt også. Sushirestauranter lager også ofte ruller av ingredienser som er tilberedt i tempura-stil (fritert). Noen av disse rullene (maki) er veldig gode. Noen fiskeretter er «kokt» i en sur marinade, som ligner ceviche, som er populær i mange land. Med disse ingrediensene, som makrell (saba), er det syrligheten til marinaden som tilbereden fisken, i stedet for varme. Dette gir også mye smak til fisken. Denne sterke smaken kan være litt mye for en nybegynner, men de andre tilberedte rettene nevnt tidligere er alle fine å starte med.

Sushi av rå laks. En grei bit for dem som er klar for rå mat.

Begynn med noe du kjenner til fra før.

Sushi er ikke så forskjellig fra å spise vanlig fisk, det er bare ikke nødvendigvis kokt eller stekt. Det er gjerne lettere å tenke på det som sjømat, siden det er akkurat hva det er. Hvis du liker et godt stykke røkt eller grillet laks, bør ikke et stykke laksesushi være noe skummelt å prøve. De to hovedforskjellene er smak og tekstur, og smaksmessig er ikke rå laks egentlig så annerledes. Teksturmessig er det bare litt mykere, noe som ikke vil skille seg ut så mye mot den myke risen. Hvis du liker calamari kan du også prøve blekksprut (ika), og om du er glad i kamskjell kan kamskjell-sushi er svært likt kamskjell servert i andre typer restauranter, som kun er stekt på utsiden og rå på innsiden. Reker (ebi) er også mye servert. På sushirestauranter serveres det mange typer fisk du gjerne ikke har sett før, men du vil alltid kunne bestille retter med mer kjente råvarer. Hvis du ønsker å prøve sushi på en god restaurant, har vi anbefalinger av restauranter i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger som du gjerne bør sjekke ut.

Prøv vegetarisk sushi.

For å bli vant til sushi, kan du prøve noen ruller uten kjøtt i. Kappa Maki (agurkruller) er et godt sted å starte. Ved å prøve noe som dette kan du bli vant til maten og deretter bestemme om du vil prøve mer tradisjonell sushi.

Maki og temaki. Håndrullet sushi kan være attraktivt for nybegynnere.

Start med ruller.

En av mange måter å servere sushi på, er maki (kuttede ruller) eller temaki (håndrullede retter). Disse kan være gode å starte med hvis tanken på å spise rå fisk ikke frister så veldig. Med rullene er ingrediensene mer skjult inni og stirrer deg ikke i ansiktet, noe som kan være litt greiere for noen. På den annen side er sashimi kanskje for de mer viderekomne, etter som det bare er en bit med rå fisk. Med ruller og sushi vil risen balansere måltidet, og dette kan hjelpe deg å bli mer vant til konseptet med å spise rå fisk.

Prøv rettene med mindre intense ingredienser.

De mildere rettene er et flott sted å starte. Matvarer som kamskjell (hotategai), blekksprut (ika) og kveite (ohyo) er spesielt milde, og er gode for nybegynnere. Tunfisk (maguro) kan se sterk ut på grunn av den mørke fargen, men det er også en veldig mild fisk, og en vanlig rett i sushirestauranter. Å smake en markellbit (saba) når du ikke forventer sterk fiskesmak kan være ubehagelig for noen. Den mildere fisken kan fortsatt ha en god smak uten å et sterkt preg av å være rå. En grei huskeregel er at jo mindre fet fisken er, desto mildere er den.

La kokken (itamae) hjelpe deg.

Å fortelle kokken at du er nybegynner og ønsker å unngå enkelte biter kan være lurt, for han eller hun kan da tilpasse maten for deg. Vær oppmerksom på at det finnes et konsept som heter ‘omakase’, som egentlig betyr ‘kokkens valg’. Dette betyr at kokken vil velge hva han mener er spesielt godt den dagen. Dette er sannsynligvis ikke et godt valg hvis du ikke er sikker på hva du liker eller vil unngå bestemte biter. Ikke la vennene dine dra deg med på dette med mindre du vet hva du går til!

Alle har sine egne preferanser, og det finnes mange forskjellige måter å bli vant til sushi. Hold deg til hva du er komfortabel med, og husk at det er helt greit å ikke spise det du ikke har lyst på. Når du er klar for å prøve noe nytt, bare prøv. Det er ikke sikkert at du blir noe sushifanatiker, men det er nok heller ikke poenget. Forhåpentligvis ender du bare opp med å ha utforsket en form for mat du kan sette pris på. Bare husk å ta det i ditt eget tempo og å ha et avslappet forhold til det. Lykke til!